Vēsture un māksla

Miera ielas vēstures izpēte
Uzdevums: sagatavoties pārgājienam pa Miera ielu.

1.solis. Sadalās pāros. Izvēlas personību vai vietu, par ko sagatavos stāstu.
Izmantojot dažādus resursus, sagatavo stāstījumu. Analizē, kas no iegūtās informācijas ir maznozīmīgs, kas – svarīgs.
Tēmas stāstiem:
Voldemārs Irbe
Jānis Alksnis
Eižens Laube
Jānis Rapa
LAIMA
Dzemdību nams
Eižens Finks
J.K. Broce
A.Folcs
Tramvajs

2.solis. Ejot pa Miera ielu pārgājienā un apstājoties pie noteiktām vietām, mājām, u.c. pārgājiena vadītājs stāsta par konkrētās vietas vēsturi – faktiem, nostāstiem. Stāstu papildina jaunieši, kas papildus pētījuši informāciju par konkrēto vietu.

Apkārtnes „arheoloģija”
Uzdevums: atrast kādu zīmīgu objektu, kas mētājas uz ielas vai ir atrodams krūmos, zālājā u.c. Par atrasto objektu lūgums aizpildīt atrastā priekšmeta kartiņu un kopā ar atrasto priekšmetu kartiņu nofotografēt uz baltas pamatnes!

1. solis. Iepazīt apkaimi, atrast objektus.
2. solis. Aizpildīt priekšmeta kartīti.
Atrašanas datums:
Priekšmeta atradējs:
Precīza atrašanas vieta:
Priekšmeta nolietojamības pakāpe:
Priekšmeta apraksts:
3.solis. Nofotografēt priekšmetu un aprakstu.

Tramvajs
Uzdevums: izpētīt tramvaja vēsturi un vizuālās pārvērtības.

1. solis. Uzzīmēt tramvaju pēc atmiņas.
2. solis. Papildināt zīmējumu, vērojot to pa logu vai ārā.
3. solis. Izpētīt tramvaja vēsturi un uzzīmēt kādu no tramvajiem kādā konkrētā vēstures periodā.

Miera iela un 11. tramvajs
Uzdevums: vizualizēt Miera ielas iespaidus, kā nozīmīgus atskaites punktus izceļot 11. tramvaja pieturas.

1.solis. Attēlo Miera ielu visā tās garumā uz garas papīra lentes kas piestiprināta pie telpas garākās sienas. Sadala ielu posmos kā 11.tramvaja pieturas.
2.solis. Iezīmē spilgtākos iespaidus par Miera ielu.
3.solis. Zīmējumu turpina pēc ekskursijas pa Miera ielu - iespaidi kļuvuši daudzveidīgāki.

Māju stāsti
Uzdevums: vākt un vizualizēt Miera ielas mājas stāstus.

1. solis. Sadalās pāros. Izvēlas interesantas/ izteiksmīgas Miera ielas ēkas.
2. solis. Intervē cilvēkus, kas dzīvo vai strādā konkrētajā mājā. Pieraksta mājas stāstus.
3. solis. Zīmē ēku un papildina to ar mājas stāstu vienotā zīmējumā, grafikā.
„Mākslas un pētnieciskais izglītības projekts jauniešiem” (Educational Project of Art and Research for Young People) ir uzsākts 2013. gada oktobrī un ilgs līdz 2014. gada novembrim. Tā mērķis ir iesaistīt dažādu sabiedrības grupu jauniešus, tostarp, invalīdus izglītojošās laikmetīgās mākslas un citu disciplīnu kopsakarību izpētē balstītās un sociāli iekļaujošās mākslas nodarbībās, veicinot viņu sociālo integrāciju, interesi un motivāciju, radošumu, sociālo atbildību un māksliniecisko iniciatīvu. Projekta laikā tiks izstrādāts un testēts inovatīvs mākslas nodarbību modelis, kā arī izveidoti mācību materiāli un interešu izglītības programma. Projektu īsteno Mākslas izglītības centrs TRīS KRāSAS sadarbībā ar nevalstisko organizāciju Sally Stuudio (Tallina, Igaunija). Projekts tiek īstenots Eiropas Ekonomikas Zonas Finanšu instrumenta 2009.-2014.gada perioda programmas „NVO Fonds” apakšprogrammas „NVO projektu programma” ietvaros. Projektu finansiāli atbalsta Islande, Lihtenšteina un Norvēģija.

Gleznošana ar krāsainiem dubļiem

Uzdevuma ideja ir dot iespēju skolēniem atklāt kā dabā sastopamos materiālus – zemi, smiltis - izmantot kā materiālu gleznošanai.

Vienas nodarbības uzdevums ir izmēģināt un eksperimentēt ar pirmatnēju gleznošanas tehniku, izmantojot viegli pieejamus neapstrādātus dabas materiālus – zemi, pelnus, ogas. Papildus izaicinājumi radošajam procesam ir vienotas kompozīcijas izveide uz balti gruntētas sienas plaknes, 11 skolēnu grupai kopīgi sadarbojoties un praktiski gleznojot vienotu kompozīciju.

Galvenie uzdevuma veiksmes nosacījumi – radošie atklājumi par tikko iepazīto gleznošanas tehniku un materiālu, drosme darīt ko neierastu, individuālo māksliniecisko ideju saskaņošana ar pārējo „komandas” locekļu idejām, darba glezniecisko kvalitāšu un  vienotas kompozīcijas spēks.


1. Impulsi mākslā

Primitīvās tehnikas un dabas materiāli ir tikuši izmantoti gan senajā mākslā - alu zīmējumos un audumu krāsošanā, gan retumis sastopami vēl mūsdienās.

Skolēni skatās krāšņu filmu par tradicionālo mājokļu celtniecību un dekorēšanu Rietumāfrikas valstī Burkinafaso, kur nelielā ciemā Tiébélé dzīvo viena no vecākajām etniskajām grupām.

Gleznošana ar dubļiem

Komentāri: "Fui, tās jau kaut kādas kakas. Vē..."

Līdzās mūsdienīgām celtniecības metodēm, tradicionālā mājokļa celšana un apgleznošana ir aktuāla ciematā vēl šodien – tā iedzīvotāji savas mājas veido no vietējiem materiāliem: augsne tiek sajaukta ar salmiem, govs mēsliem un ūdeni. Pēc celtniecības darbiem tiek apgleznotas sienas, izmantojot dažādu krāsu augsni (brūnie un sarkanīgie toņi), vulkāniskos iežus (melnais) un krītu (balts). Mājokļu apgleznošana te tradicionāli pastāvējusi kā kopienas projekts, ko veic tikai sievietes, un tam ir ļoti sena prakse -no 16. gadsimta.

 Šī tradīcija (la cour Royale de Tiébélé) ir iesniegta apstiprināšanai UNESCO Pasaules kultūras mantojuma sarakstā.


2. Gleznošana

Darba procesā tiek sagatavotas krāsas – dažādu krāsu zeme un smilts tiek sajaukta ar ūdeni atsevišķos traukos, kā saistvielu pievienojot līmi. 

Gleznošana ar dubļiem

  Gleznošana ar dubļiem

 

 

 

 

 

 Skolēni vienojas, ka gleznos dzīvniekus un putnus. Lai īstenotu ieceri, viņi sākumā iezīmē tēlu kontūras ar aroniju ogām, zīmējot tēlus ar violetu līniju. Tā kā laukums gleznošanai ir liels - augšējā mala bērniem nav aizsniedzama, gleznošana notiek 2 līmeņos – daži zīmē, vēlāk – glezno laukuma augšējā daļā, pakāpušies uz krēsliem – citi – apakšējā laukumā. 

Gleznošana ar dubļiem

Gleznošanas procesā skolēni izmanto dažādu toņu zemi, vēlāk arī krītu un, savstarpēji jaucot krāsas, glezno ar otu un rokām. Darba gaitā iepriekš uzzīmētajiem mazajiem dzīvnieku tēliem, roku nospiedumiem un vārdiem tiek pāri gleznoti lielāki tēli, iegūstot bagātīgu krāsu paleti un faktūras.

Procesa gaitā kopīgais skeptiskais noskaņojums par gleznošanu ar dubļiem pilnīgi pārmainās.

Vispārējā azartā zem krāsas kārtas „pazūd” gan neveiksmīgāki tēli, uzraksts, roku nospiedumi, gan īsti dārgumi, piemēram, spārnotais zirgs.

Gleznošana ar dubļiem

Gleznošana ar dubļiem

Gleznošana ar krāsainiem dubļiem

Uzdevuma ideja ir dot iespēju skolēniem atklāt kā dabā sastopamos materiālus – zemi, smiltis - izmantot kā materiālu gleznošanai. Vairāk lasīt šeit.

Eksperimenti ar smaržīgajiem pigmentiem - garšvielām

Nodarbības ideja ir savienot pētniecisko un radošo darbību, pētot garšvielu pigmentu un citu dabā sastopamu materiālu „krāsām”, iespējas šīs „krāsas” izmantot kā glezniecisku materiālu. Vairāk lasīt šeit.

Sajust materiālu un meklēt nozīmi (Andris Eglītis: „Es ļaujos primitīvajam orangutanam sevī”)

Nodarbības ideja ir savienot pētniecisko un radošo darbību - pētīt iežu (smilts, augsnes, krīts, ogle) daudzveidīgo materialitāti, struktūru, krāsu, lai atrastu iepazītajam materiālam atbilstošu saturu, nozīmi, tēlu. Vairāk lasīt šeit.

Izstāde "Zemes krāsu pētījumi"

2013. gada 17. decembrī Mākslas izglītības centra TRīS KRāSAS telpās tika atklāta Mākslas un pētnieciskā izglītības projekta jauniešiem 1. izstāde "Zemes krāsu pētījumi". Tika izstādīti visas mācību tēmas raksturojoši darbi. Izstāde bija atvērta līdz 2014. gada 14. janvārim.

 

Eksperimenti ar smaržīgajiem pigmentiem - garšvielām

Nodarbības ideja ir savienot pētniecisko un radošo darbību, pētot garšvielu pigmentu un citu dabā sastopamu materiālu „krāsām”, iespējas šīs „krāsas” izmantot kā glezniecisku materiālu.

Nodarbības uzdevums ir vispirms izmēģināt un eksperimentēt kā no pulverveida konsistences garšvielām izveidot ko līdzīgu krāsai, un kādas „pēdas” uz baltas papīra virsmas atstāj katra no garšvielām.

Tālākais uzdevums - pētot katru uzkrāsoto laukumiņu ar īpašo krāsu un  faktūru, atrast tam atbilstošu asociatīvu tēlu.

1. Impulsi mākslā

Ierosme šim uzdevumam – mākslinieces Kristīnes Krastiņas - Indānes 2013. gada vasarā veidotie gleznojumi, izmantojot dabiskos pigmentus: „Mani ļoti uzrunāja augsnes toņi, tāpēc meklēju veidu ar viņiem sadraudzēties. Saimniekojot laukos dārzā, vācot tējas, ieraudzīju vēl daudz citu skaistu toņu un beigās šķūnītis bija apkārts ar veca paklāja gabaliem un  sākās aizraujoši eksperimenti. Man liekas labi, ka bērni sāk skatīties un redzēt, ka augsnei ir dažādi toņi, atceras, ka ir asinszāļu tēja, kas krāso, ka no aronijām paliek tumši violetas rokas. Gleznojot ar dabas krāsām bērni arī sajūt dabas krāsu struktūru. Mani uzrunā fakts, ka es parādu bērniem, ka var arī gleznot bez krāsu kastītes.”

 

2. Kā no augiem, iežiem tikt līdz sedzošais krāsai

Uzdevumā ieslēptais atklājums – var gleznot arī bez krāsu kastītes.

Krāsa = oga, kuras sula izspiesta uz papīra.

Krāsainam pulverim – garšvielām, saberztiem augiem un iežiem, oglei un pelniem, piejaucot saistvielu, var iegūt krāsu, kura uz plaknes – papīra, koka auduma, atstāj pēdas.

 

3. Garšvielu „pēdas” un asociācijas

Kurkuma
čili

Kanēlis

Sinepju pulveris

Estragons

+

Krīts

Aronija

Smilts

 

Kopā saliktas, 2 atšķirīgas garšvielu „krāsas” ar atšķirīgu faktūru, smaržu, veido gluži citas sakarības un jaunus atklājumus.