Eksperimenti ar smaržīgajiem pigmentiem - garšvielām

Nodarbības ideja ir savienot pētniecisko un radošo darbību, pētot garšvielu pigmentu un citu dabā sastopamu materiālu „krāsām”, iespējas šīs „krāsas” izmantot kā glezniecisku materiālu.

Nodarbības uzdevums ir vispirms izmēģināt un eksperimentēt kā no pulverveida konsistences garšvielām izveidot ko līdzīgu krāsai, un kādas „pēdas” uz baltas papīra virsmas atstāj katra no garšvielām.

Tālākais uzdevums - pētot katru uzkrāsoto laukumiņu ar īpašo krāsu un  faktūru, atrast tam atbilstošu asociatīvu tēlu.

1. Impulsi mākslā

Ierosme šim uzdevumam – mākslinieces Kristīnes Krastiņas - Indānes 2013. gada vasarā veidotie gleznojumi, izmantojot dabiskos pigmentus: „Mani ļoti uzrunāja augsnes toņi, tāpēc meklēju veidu ar viņiem sadraudzēties. Saimniekojot laukos dārzā, vācot tējas, ieraudzīju vēl daudz citu skaistu toņu un beigās šķūnītis bija apkārts ar veca paklāja gabaliem un  sākās aizraujoši eksperimenti. Man liekas labi, ka bērni sāk skatīties un redzēt, ka augsnei ir dažādi toņi, atceras, ka ir asinszāļu tēja, kas krāso, ka no aronijām paliek tumši violetas rokas. Gleznojot ar dabas krāsām bērni arī sajūt dabas krāsu struktūru. Mani uzrunā fakts, ka es parādu bērniem, ka var arī gleznot bez krāsu kastītes.”

 

2. Kā no augiem, iežiem tikt līdz sedzošais krāsai

Uzdevumā ieslēptais atklājums – var gleznot arī bez krāsu kastītes.

Krāsa = oga, kuras sula izspiesta uz papīra.

Krāsainam pulverim – garšvielām, saberztiem augiem un iežiem, oglei un pelniem, piejaucot saistvielu, var iegūt krāsu, kura uz plaknes – papīra, koka auduma, atstāj pēdas.

 

3. Garšvielu „pēdas” un asociācijas

Kurkuma
čili

Kanēlis

Sinepju pulveris

Estragons

+

Krīts

Aronija

Smilts

 

Kopā saliktas, 2 atšķirīgas garšvielu „krāsas” ar atšķirīgu faktūru, smaržu, veido gluži citas sakarības un jaunus atklājumus.