Skolotājs un apraksta autors Mārtiņš Linde, skolnieces lomā Lāsma Butkāne

klucis 01LU angļu filoloģijas 4. kursa studente Lāsma piekrita izglītojošai pēcpusdienai muzejā. Viņas raksturojums - radoša, dzīvespriecīga, mākslinieciska. Par uzdevumu ieceri Lāsmai (turpmāk - skolēnam) sāku stāstīt jau Esplanādē, ceļā uz Nacionālo Mākslas muzeju. Pirmā reakcija bija kategoriski noraidoša. Skolniece teica, ka nedarīšot tādus muļķīgus uzdevumus un, ka viņai eļļas pasteļkrītiņi jau kopš bērnības nepatīk. Muzejā viņa bija neizpratnē, kāpēc mēs tik ātri šaujamies garām Vilhelmam Purvītim un citiem latviešu dižgariem, bet, kad apstājāmies telpā, kurā atrodas Gustava Kluča (1895 - 1938) darbi, viņa sašutusi teica, ka viņai tie nepatīk!

Izvēlējos vispiemīlīgāko akvareli „Parīzes Dievmātes katedrāle" (1937), lai sāktu darbu, un aicināju skolnieci rakstiski atbildēt uz jautājumiem, kurus biju iepriekš sagatavojis.




Jautājumu kopa mākslas darbu apspriešanai un skolnieces Lāsmas atbildes.

G.Klucis. Parīzes Dievmātes katedrāle1. Ko Tu redzi šajā darbā?

Darba zaļganzilais ūdens, koku un ēku fons kontrastē ar košā kuģīša attēlojumu. Gleznas nosaukums: „Parīzes Dievmātes Katedrāle" neatspoguļo tās centrālo tēmu - „Oranžais pasažieru kuģītis" būtu piemērotāks nosaukums tā centralitātes dēļ.

2. Kādā tehnikā darbs veikts?
Akvarelis.

3. Kāda ir darba noskaņa?
Vasarīga pēcpusdiena, jūtama nesteidzīgas atpūtas un pilsētas noskaņas tveršanas gaisotne.

4. Kādā stilā veikts darbs?
Reālisma.

5. Pēc Tavām domām, kādu ideju pauž šis darbs?
Pāri tiltam ritošā auto satiksme un pelēcīgie cilvēku tēli, kontrastējot ar spilgto pasažieru kuģīti ūdenī, atspoguļo divas pretējas vides - ikdienas steigu un izklaides izbraucienu pa ūdeni.Vietējiem parīziešiem pilsēta ir ikdiena, tūristiem - atpūta. Spilgtais kuģīša atainojums uzsver Kluča kā tūrista atrašanos pilsētā.

6. Kas dominē šajā darbā?
Oranžais pasažieru kuģītis.

7. Kādas krāsas mākslinieks pārsvarā izvēlas savai paletei darba realizēšanai?
Zilo, zaļo.

8. Kāds ir kompozīcijas ritms? (Piem. vertikāls, horizontāls, diagonāls, uz centru vērsts, pakāpienveida, zvaigzne, spirāle, u.c.)
Horizontāls.

9. Cik ilgi,pēc Tavām domām, mākslinieks strādājis pie šī darba?
2 stundas, jo darbā nav jūtama pabeigtība, ar zīmuli veidotā skice ir caurredzama un nenostrādāta.

10. Kāda mūzika būtu vispiemērotākā šim darbam?
Bēthovena 5. simfonija.

11. Ar kādu savas dzīves notikumu Tev asociējas šis darbs?
Ar ceļojumu uz Venēciju un neskaitāmajām laiviņām, kuģīšiem, gondolistiem.

12. Kādu papildus jautājumu vēl varētu uzdot par šo darbu?
Vai tā ir skice vai gatavs darbs?

Pēc tam skolniecei bija jāpēta Gustava Kluča darbs „Zem ļeņina karoga par sociālistisko celtniecību" (1930) un jāatbild uz tiem pašiem jautājumiem:

G.Klucis. Zem ļeņina karoga par sociālistisko celtniecību1. Ko Tu redzi šajā darbā?
Staļina un Ļeņina dubultseja uz ceļamkrānu drūmā fona.

2. Kādā tehnikā darbs veikts?
Fotomontāža.

3. Kāda ir darba noskaņa?
Drūma, pesimistiska.

4. Kādā stilā veikts darbs?
Konstruktīvisms.

5. Pēc Tavām domām, kādu ideju pauž šis darbs?
Sociālistiskās celtniecības slavinājums, izmantojot divu Krievijas dižgaru halucināro efektu.

6. Kas dominē šajā darbā?
Staļina un Ļeņina sejas.

7. Kādas krāsas mākslinieks pārsvarā izvēlas savai paletei darba realizēšanai?
Melna, pelēka.

8. Kāds ir kompozīcijas ritms? (Piem. vertikāls, horizontāls, diagonāls, uz centru vērsts, pakāpienveida, zvaigzne, spirāle, u.c.)
Slīps.

9. Cik ilgi,pēc Tavām domām, mākslinieks strādājis pie šī darba?
4 stundas.

10. Kāda mūzika būtu vispiemērotākā šim darbam?
Krievijas himna.

11. Ar kādu savas dzīves notikumu Tev asociējas šis darbs?
Ar piedzimšanu PSRS.

12. Kādu papildus jautājumu vēl varētu uzdot par šo darbu?
Kādam mērķim šis plakāts varētu būt veidots?


1. praktiskais uzdevums

Tās pašas krāsas, cits zīmējums.

G.Klucis. Strādniek un strādniece - visi uz padomju vēlēšanām

Lāsmas pirmais darbs Vispirms uzmanīgi jāpavēro, jāizjūt Gustava Kluča darbs „Strādniek un strādniece - visi uz padomju vēlēšanām" (1930). Jāizvēlas 2 - 3 svarīgākās, darbā visdominējošākās krāsas un, ievērojot to savstarpējo proporciju, jāveido jauna kompozīcija. Darbs veicams ar pasteļu krītiņiem apmēram 5 minūšu laikā. Uzdevums palīdz saskatīt darba galvenās krāsas un to savstarpējo ietekmi. Krāsu izpēte var palīdzēt sajust krāsu attiecību psiholoģisko nozīmi.

 

 

 

 2. praktiskais uzdevums

Pretējas krāsas, cits zīmējums.

G.Klucis. Remontdarbnīca J.Rudzutaka kolhozā

Lāsmas otrais darbs

Lai veiksmīgi izpildītu uzdevumu, vispirms uzmanīgi jāpavēro norādītais darbs „Remontdarbnīca J. Rudzutaka kolhozā" (1936). Tad jānosaka trīs krāsas, kuras nosedz darba vislielāko daļu. Šajā gadījumā - zila, pelēka un sarkana. Tad skolēnam jānosaka tām pretkrāsas. Zilam pretkrāsa ir - dzeltena, sarkanam - zaļa, bet pelēkam - krāsainība. Skolēnu var uzvedināt uz pretkrāsu atrašanu ar jautājumiem, piemēram: kas ir pretējs pelēkiem cilvēkiem, masai? Kādi cilvēki?Jaunrades procesā skolēnam jāizmanto noskaidrotās pretkrāsas tādās pašās proporcijās kā Kluča darbā, bet kompozīciju var veidot savu. Krāsas, atšķirībā no pirmā uzdevuma, ieteicams lietot tīras, bez pārejām, lai varētu skaidri redzēt krāsu laukumu robežas. Darbs jāveic veikli, uzticoties savām sajūtām, ar pasteļkrītiņiem, apmēram 5- 10 minūšu laikā.


3. praktiskais uzdevums

Ar bultām jāparāda kompozīcijas ritms.

G.Klucis. Sociālistiskās celtniecības frontē

Lāsmas trešais darbs

Vērojot norādīto Gustava Kluča darbu „Sociālistiskās celtniecības frontē" (1927), ar bultām jācenšas atklāt kompozīcijas ritmu. Bultu krāsu, garumu, liekumu un virzienu skolēns pats brīvi var izvēlēties, lai pēc iespējas precīzāk ar šiem minimālajiem līdzekļiem panāktu iespējami lielāku līdzību ar muzejā novēroto mākslas darbu. Var izmantot vai nu biezus un krāsainus flomāsterus vai pasteļkrītiņus. Darbs veicams 5 minūšu laikā.

 

 

 

 4. praktiskais uzdevums

Foto kolāža.

G.Klucis. Lai dzīvo PSRS, visas pasaules darba ļaužu dzimtene

Lāsmas ceturtais darbsPirms došanās prom no muzeja skolēnam uzmanīgi jāpavēro norādītais mākslas darbs „Lai dzīvo PSRS, visas pasaules darba ļaužu dzimtene" (1931). Nonākot citos darba apstākļos, skolēnam tiek sagatavota darba vide, tiek iedota muzejā novērotā darba reprodukcija, divi žurnāli, avīze, līmes zīmulis, nazītis. Ar dotajiem līdzekļiem jāizveido sava fotokolāža, iedvesmojoties no Gustava Kluča daiļrades. Darbs jāveic ekspresīvi un veikli, vadoties pēc intuīcijas un uzticoties pirmā pieskāriena unikalitātei. Tāpēc tiek dots ierobežots laiks: krāsu un attēlu atrašanai, izgriešanai 15 minūtes, salīmēšanai 5 minūtes.

 

Darba process un secinājumi.

Skolnieces domāšana mākslas darbu pētīšanas rezultātā aktivizējās un darba process ar laiku radīja arvien ieinteresētāku attieksmi pret mākslinieka daiļradi. Vislabākā gaisotne izveidojās praktisko uzdevumu laikā, kad skolniecei tika pasniegti eļļas pasteļkrītiņi, papīrs un paskaidroti uzdevumi. Stimulējoši pamudinājumi un iedrošinājumi, kuri mijās ar uzslavām par jau paveikto, padarīja darba procesu dinamisku. Pirmie trīs uzdevumi, kuri bija jāveic muzejā, tiešā darbu tuvumā, izdevās veiksmīgi, jo bija panākts galvenais - skolēns bija sācis komunikāciju vizuālajā valodā, kurā bija spējīgs labi saprasties ar mākslinieku. Šis dialogs spēja aizraut arī skolotāju, un lika viņam izteikt pamatoti atzinīgus novērtējumus.

Lāsma pēc uzdevumu veikšanas - laimīgaPēdējais darbs - kolāža, kas tika veikts attālinātos apstākļos no oriģināla, bija kā rezumējums pēcpusdienā gūtajiem iespaidiem. Ekspresīvi veiklais piegājiens, kuru diktē uzdevums, ļāva skolniecei bez aizspriedumiem vai bailēm veikt māksliniecisko darbību, kuras galarezultātā bija jūtama skolnieces un Gustava Kluča tonālā un idejiskā kompozīcijas sintēze.

 

 

 

Skolotājs Mārtiņš

* Mārtiņš Linde - Vizuālās mākslas skolotāja programmas students Latvijas Universitātē

Materiālu sagatavoja Ilze Vītola

Publikācijā izmantotie Gustava Kluča mākslas darbi atrodas Latvijas Nacionālā mākslas muzeja kolekcijā. 

VKKF

 Finansiāli atbalsta Valsts Kultūrkapitāla fonds