Iekšējā redze. Lauras Feldbergas* uzdevums


Mana uzdevuma ideja ir aicinājums atklāt savu „iekšējo redzi” – spēju raudzīties uz priekšmetiem nevis kā uz neitrāliem sadzīves objektiem, bet piešķirt tiem domās radītu daudzslāņainību, izmantojot to bagāto materiālu, ko sniedz fantāzijas, sapņi, atmiņas, cerības, iedomas. Uzdevums saistās ar vienkāršu priekšmetu izmantošanu telpisku mākslas darbu radīšanā.

Vienas dienas plenēra uzdevums ir sacerēt telpiskas kompozīcijas ar vienu priekšmetu dažādās vidēs un fotografēt tās, izveidojot fotogrāfiju sēriju ar 5-10 fotogrāfijām. Galvenie uzdevuma veiksmes nosacījumi - kompozīciju idejiskais saturs, vides izvēle, asprātība un radošie atklājumi.

 1. solis.  Impulsi mākslā

kaikkonen

Tracey Emin. My Bed, 1999. 

 

 




Nodarbības sākumā izvēlos parādīt dažādu autoru darbus, kuros var skatīt vienkāršu sadzīves priekšmetu izmantošanas paņēmienus un iespējas mākslā.

Un mani darbi, kur esmu līdzīgā veidā strādājusi - objekti un instalācijas, kuru veidošanai izmantoti tādi priekšmeti kā krēsli, gulta, apģērbi. Mani pašu vienmēr iedvesmo drēbes, mani iedvesmo kurpes, vai tiešām kaut kas, kur ir mana ķermeniskā klātbūtne. ļoti viegli un iedvesmojoši ir strādāt ar traukiem. Krēsls arī ir labs un pateicīgs objekts. Sērijā ar krēsliem mēs varam redzēt kā stāsts mainās. Līdzīgi es Jūs aicinu darboties.

laura_03.jpglaura_04.jpg

laura_05.jpg

 

 

 

 

 


  laura_06.jpglaura_07.jpg laura_08.jpg






2.
solis. Impulsi darbam - priekšmeti

Priekšmets varbūt jebkas. Es atnesu līdzi dažus no mājām. (Laura izliek uz galda maisiņus ar mantām. Tās viņa paņēmusi līdzi kā ierosinājumu radošajam darbam. No maisiņiem tiek izvilkti: globuss, zābaks, rozā naktskrekls, tējkanna.) Vēlams, lai šis priekšmets uzreiz ierosina vēlēšanos darboties. Tas var būt kaut kas, kas Jums ir personīgi nozīmīgs. Varbūt tas ir kaut kas, kas man pilnīgi neienāk prātā, bet kas Jums uzreiz raisa domas. Galvenais ir skatīties uz priekšmetiem ar atvērtu skatienu un meklēt citas nozīmes.

3. solis. Process

Tad jūs ar šo priekšmetu dodaties ceļojumā. Jūs varat darboties telpās, jūs varat darboties ārā, Jūs varat ar šo priekšmetu pavadīt dienu... un atrast veidus kā radīt stāstu par šo priekšmetu. Jūs viņu noliekat dažādās vietās, dažādās situācijās. Jūs varat likt viņam klāt ko citu, piemēram- citus priekšmetus. Jūs varat viņus kārtot, kombinēt, grozīt uz visām pusēm un radīt kompozīcijas.
Tas ideālais stāvoklis kā jūs tiekat līdz bildēm, ir šāds - sākumā jūs strādājat ar priekšmetu, tad pie tādas labas veiksmes un radošā noskaņojuma rodas stāvoklis, ka apkārt visi priekšmeti, ko jūs redzat, vairs nav tie priekšmeti...

Piemēram, plaukts. Tas nav vairs plaukts, tas ir kaut kas pilnīgi cits. Es tur uzlikšu trīs krūzes un tās kļūs par trīs tēva dēliem, kas kāpj stikla kalnā. Un visi priekšmeti jums stāstus saka priekšā. Bet sākumā tas varbūt nav tik vienkārši, kamēr sasniedz tādu ļoti radošu stāvokli. Pats galvenais - sākt eksperimentēt.


Plenēra dalībnieku darbi

laura_09.jpg

 

 

Kā maisiņš ļaujas piedzīvojumiem un pārbaudījumiem.  Lienes Ratnikas** darbs

laura_15.jpg

 

 

 

  Zīme. Rituāls.  Silvijas Apines** darbs

laura_21.jpg

 

 

 

  Ceļš, kas aiziet jūrā.  Zīles Ozoliņas – Šneideres** darbs

laura_27.jpg

 

 

Gandrīz patiess stāsts par sievieti, kas robežojas ar banalitāti.  Sandras Vaivades** darbs

4. solis. Izvērtējums

Nodarbība atstāja ļoti radošu iespaidu. Tā bija mākslinieciski atbrīvojoša ne tikai tās dalībniekiem, bet arī man pašai kā pasniedzējai – darbi mani pārsteidza ar savu daudzveidību un man negaidītiem risinājumiem. Mērķis – atvērt jaunu iekšēju redzējumu, atbrīvot savu „iekšējo redzi”, emocionāli sajust vidi un radīt mākslas darbu, izmantojot jebko, pat visvienkāršākos pieejamos materiālus – pilnībā tika īstenots. Šāds radošs pacēlums ir iespējams tikai tad, ja plenēra dalībnieki ir atvērti eksperimentiem un atklāti savos darbos, bet savukārt organizatori un pasniedzēji no savas puses spēj piedāvāt bagātu idejisku materiālu un rosinošu vidi.
Fotogrāfiju sērijas atklāja visplašāko tēmu loku, atstāja ļoti bagātu un radošu iespaidu. Darbos bija viss, sākot ar miniatūriem nelielu priekšmetu tuvplāniem, līdz vērienīgām kompozīcijām piejūras ainavā. Izmantotas gan iekštelpu iespējas, gan pilsētvide, gan dabas ainava.
Gandrīz visas dalībnieku veidotās foto sērijas ir ne tik daudz pabeigti darbi, bet gan radoši tēmas pieteikumi, eksperimenti, brīvi izmēģinājumi darbam ar priekšmetiem, telpu, vidi, fotogrāfiju. Lai varētu radīt pilnībā pabeigtus darbus, būtu nepieciešams vairāk laika. Atsevišķi darbi tuvojās arī filmu estētikai un radīja idejas par iespējām līdzīgi strādāt ar video. Tāpat attīstījās arī idejas par performance mākslu un eksperimentiem šādā virzienā, saistībā ar radošajiem meklējumiem.


5. solis. Jautājums un atbildes

Rosinot plenēra dalībniekus pārdomāt iegūto pieredzi, jautāju: Vai gatavi priekšmeti, kas tiek izmantoti mākslā, var būt māksla?

Mākslas darbs var būt viss, kam mākslinieka ideja piešķīrusi pievienoto vērtību – negaidītas asociācijas, jaunas konotācijas. Silvija Apine**

Nu jau es vairs nešaubos (līdz vakardienai vēl šaubījos) ka „ja sākas domu straume, skatoties darbu” (Lauras vārdi), tad tas ir mākslas darbs! ļoti svarīgs ir konteksts, kādā mēs to priekšmetu ieliekam (vide, fons, kaimiņi ...) Svarīgs ir redzīgs skatītājs: tāds, kam palīdz ievirzīties domāšanā. Jana Plankāja**

Interesants uzdevums, palīdz pašam atklāt to, ko tad īsti es varu saskatīt apkārtējos priekšmetos. Tas ir kā tumsā ar lukturi pētīt tumšas istabas stūrus. Uzpeld pamestas lietas, veci iespaidi, tas viss kārtojas fotogrāfijās. Ineta Greiža**

Tas ir atklājums! Priekšmetiem un lietām nozīmi piešķir cilvēks. Ramona Kārnupe - Zīverte**

Plenēra uzdevums tika īstenots Mākslas izglītības centra TRīS KRāSAS plenērā mākslas skolotājiem 2009. gada 1. jūnijā Bolderājā.

Materiālu sagatavoja Ilze Kupča

* Laura Feldberga – māksliniece, piedalās grafikas, glezniecības, vides objektu izstādēs, radošajos simpozijos un darbnīcās Latvijā un ārzemēs, darbojas kā kuratore un projektu vadītāja Pedvāles Brīvdabas mākslas muzejā.
** Silvija Apine, Ineta Greiža, Ramona Kārnupe – Zīverte, Jana Plankāja, Liene Ratnika, Zīle Ozoliņa – Šneidere, Sandra Vaivade - Mākslas izglītības centra TRīS KRāSAS plenēra dalībnieces.

Finansiāli atbalsta Valsts Kultūrkapitāla fonds