Otrdien, 5. novembrī plkst. 18.00 - TRĪS KRĀSU audzēkņu radīta modes skate un tērpu skiču izstādes atklāšana. Izstāde apskatāma līdz 29. novembrim

Dizaina konkursa laureāti šeit. Atbalsta VKKF

Piedāvājam profesionālas konsultācijas bērnu vecākiem un  pedagogiem. Vairāk info


PIERAKSTĪTIES JAUNUMU SAŅEMŠANAI

Darbnīcas mērķis ir mācīties izprast, ka apbūvētajā vidē svarīga ir samērojamība, lai cilvēks justos ērti. Izprast mēroga sistēmu, kas attiecināma uz cilvēku un apbūvētu vidi. Veidot atpūtas telpu, samērojot indivīda izmēru ar ēkas mērogu. Atraisīt fantāziju neparastākām attiecībām starp lietotāja vēlmēm un iespējām. Darbnīca veidota, izmantojot izglītības iniciatīvas “SkolnieksPētnieksPilsētnieks” iestrādes.

Darbnīcas sākuma daļā dalībnieki noklausījās nelielu lekciju ar īsu ieskatu mērīšanas vēsturē un mērāmo instrumentu pielietojumā secinot, ka mērīt var ar visu, svarīga ir atskaites sistēma. Lekcijā tiek īsi pastāstīts gan par mēroga pielietojumu arhitektūrā, gan par proporcijām, gan ergonomiku, gan samērojamību – mūsu iespēju attiecību pret mūsu vēlmēm un iespēju izveidot pārdomātu ēku no ierobežotām iespējām.

Praktiskajā daļā skolēni strādā pa vienam. Katram tiek iedota viņa paša maza kopija - avatārs, kas iepriekš izgatavots, uz putu kartona uzlīmējot skolēna fotogrāfiju konkrētā mērogā un visā augumā.

Visi saņem vienāda daudzuma pamatmateriālu un palīgmateriāla komplektus. Fantazē, plāno un skicē atpūtas māju, kādā vislabprātāk uzturētos pats un aicinātu ciemos draugus. Ja grupā ir cilvēki, kas vēlas kopīgu atpūtas telpu, tad var materiālus apvienot, veidojot kopīgu risinājumu. Izmēģina tehnikas, kā izmantot iedoto materiālu mājokļa modelēšanai, samērojot skici ar sava avatāra mērogu. Modelē vienstāva vai vairāku stāvu ēku. Izpilda darba maketa stadijā.

Noslēgumā katrs dalībnieks iepazīstina ar sava mājokļa ideju, pamatojot plānojuma un vizuālā tēla atbilstību sevis paša vēlmēm.

Dalībnieki viegli aptvēra izdalītā avatāra mērogu un uzdevumu. Uzsākot darbu grūtības bija apzināties, ka pieejami tikai izdalītie materiāli. Interesanti bija novērot, ka lielākajai daļai jauniešu atpūta asociējās ar būšanu vienatnē, nevis satikšanos ar draugiem – dalībnieki vairāk izvēlējās atpūtas funkcijas esot ar sevi, nevis tāds, kurās vajadzīga sabiedrība. Darbus varēja sadalīt divās daļās – darbi, kuru autori izvēlējās strādāt vienā vai divos līmeņos un torņi, kuru autori centās maksimāli sadalīt materiālu, lai projektētu augstas būves, uzmanību pievēršot kāpnēm un uzkāpšanai. Kopumā jaunieši pie darba strādāja ar interesi un labi izprata savu vēlmju un vajadzību samērojamību, veidojot funkcionālus, daudzpusīgus un iztēli rosinošus darbus.

Kā piemērus var minēt trīs darbus.

Atpūta 1

Emīlija izvēlējās strādāt vienā līmenī un viņas projekts saistīts ar atpūšanos pēc nogurdinošas dienas. Kā galveno akcentu, kurā izmantot palīgmateriālus, Emīlija izvēlējās gultu. Pats ēkas būvapjoms projektēts lakonisks, kur nozīme ir tikai ēkas mierīgai formai un dabīgajai gaismai. Emīlijas atpūtas vajadzību nodrošināšanai pat nevajadzēja izmantot visus pieejamos materiālus. Emīlija ēku vairāk tvērusi no iekštelpas, arhitektam interesants būtu rūpīgāks darbs arī pie ēkas ārējā tēla.

Emīlija (14 gadi) par savu darbu “Atpūtas istaba”:

“Domājot par atpūtu, pirmais, kas man ienāca prātā, bija gulta, jo pēc garām un nogurdinošām dienām vienmēr ir jauki gultā atpūsties. Tāpēc, taisot savu projektu, mans galvenais objekts bija gulta. Tā bija pietiekami liela, lai apgultos “zvaigznītē”, kā arī var ietilpt vairāk par divām personām. Mana gulta atrodas skatā pret logu, jo tā atrodas mājas augstākajā stāvā, lai redzētu saullēktu un saulrietu, zvaigznes un Mēnesi. Materiāli man pietika, pat palika pāri. Es izmantoju vienu kvadrātu un divas taisnstūra loksnes.”


Atpūta 2

Austra darbs izvietojās pa vidu starp torni un viena līmeņa darbu, kur sākotnējā ideja bija par vertikālu akcentu, bet rezultātā izveidojās kompakts un harmonisks darbs ar skaistu stāstu un nelielu materiālu izmantojumu.

Austris (7 gadi) par savu darbu “Vislielākais tornis”:

Biju iedomājies augstāko torni pasaulē. Es taisītu torni no pelēka betona. Apakšējā daļā var skanēt ērģeles un ērģeļu taure. Es pats tās spēlētu. Tad ir tās apaļās kāpnes, lai varētu uzkāpt augšā. Un tas būtu augstākais tornis visā pasaulē. Varētu teikt, ka pietrūka materiāls augstumam. Tornis turpinās augstu, kur ar teleskopu varētu skatīt dažādas zvaigznes.


Atpūta 3

Brāļi Gustavs un Valters projektēja torni kopīgi, izmantojot visus pieejamos materiālus, lai tas izveidotos maksimāli augsts. Tornī bija gan dažādas atpūtas funkcijas, gan iespēja izmantot torni kā skatu vietu uz skaistu ainavu. Darba pamatā bija daudzslāņaina un aizraujoša ideja, bet pasniegums vērtējams kā ātrs darba makets, precīzākam attēlojumam būtu vēlama rūpīgāka tehniskā pieeja.

Valters (10 gadi) par savu un Gustava (14 gadi) darbu “Tornis meditēšanai”:

Mēs uztaisījām torni, kurā var meditēt. Tornim ir pieci stāvi, un tajā ir maziņi veikaliņi. Pašā augšā var meditēt, un tas tornis ir blakus jūrai, tur var skatīties uz jūru. Tie cilvēki, kas uz ārsienas, netīšām krīt lejā, tāpēc, ka strādnieki ir aizmirsuši uzlikt zīmi, ka tur nav kafejnīca. Šajā projektā mēs izlietojām divus putu kartona kvadrātus un četras papīra slejas. Pietika materiāls un palika pāri. Es esmu pašā augšā, bet brālis krīt lejā.


kufo

Atbalsta Valsts Kultūrkapitāla fonds

2023. gada nogalē MADE arhitekti Linda Krūmiņa un Miķelis Putrāms TRĪS KRĀSĀS vadīja izglītojošu lekciju skolotājiem un radošu darbnīcu skolēniem. Šīs prakses mērķis bija gatavoties konkursa “Dizaina darbi”, kas šoreiz tika veltīts vides dizainam, darbu vērtēšanai, tuvāk iepazīstot skolēnu domāšanas veidus un intereses. Savukārt skolēnu ieguvums - jauna pieredze, sadarbojoties ar profesionāliem arhitektiem, kuri īpaši ieinteresēti vides dizaina problemātikā. Piedāvājam nodarbību aprakstus - ilgtermiņā noderīgu resursu dizaina skolotājiem.


1. uzdevums - mācīties domāt telpiski.

made serkoc 1made serkoc 2No 6 sērkociņiem uztaisīt 4 vienādmalu trīsstūrus (tādus trīsstūrus, kuriem visas malas ir vienāda garuma). Novērotais skolēnu darbošanās laikā: lai arī pirms tam daudz tika runāts par telpiskumu un telpisko domāšanu, bērni, saņemot sērkociņus, visi kā viens sāka darboties plaknē. Mēģināja uz galda virsmas salikt trīsstūrus no sērkociņiem. Lai arī drīz bija skaidrs, ka sērkociņu pietrūkst, diezgan ilgs laiks pagāja, kamēr kāds iedomājās sērkociņu piecelt vertikāli, sākt izmantot telpiskumu jeb 3D (trīs dimensijas).Šī pieredze labi ilustrē nepieciešamību vēl vairāk runāt par un darboties ar telpiskām lietām, elementiem. Arhitekta darbā visas darbošanās ietver telpiskumu.


2. uzdevums - iekārtot māju.

Uz darbnīcu tika atnesti darba stadijā esošas privātmājas visu trīs stāvu plāni. Mēbelējums bija izdzēsts, un skolēniem bija uzdevums iekārtot, apmēbelēt māju pēc saviem ieskatiem. Kopējais novērojums - darbnīcas dalībnieki intuitīvi uztvēra paredzēto telpu programmu, bieži vien bērnu darbos virtuve atradās projektā paredzētās virtuves vietā. Bērni bieži ilustrēja sev patīkamu vidi dzīvošanai ar daudziem nelieliem mēbeļu un priekšmetu izkārtojumiem, radot brīnišķīgas atmosfēras. Nereti bērnu zīmējumos mērogs bija mainīgs, daudzo nepieciešamo lietu izmēru istabā pielāgojot telpas izmēram, nevis otrādi. Tādā veidā apzināt nepieciešamo telpas programmu ir ļoti vērtīgi, nākamais solis būtu darboties jau precīzāk - konkrētā mērogā.

made 01

Telpas piepildītas un proporcionālas, bet lietas nav zīmētas no augšas. Ir labāk saprotams, ka krēsls ir krēsls, un gulta ir gulta, bet plānā pareizi būtu zīmēt lietas tieši tā, kā tās izskatās no augšas. Gultai nav redzamas kājas skatā no augšas. Drosmīgs visu stāvu un visu telpu aizpildījums.

made 01

Konceptuāls un konsekvents telpu piepildījums ar elementiem, kas veido pārdomātas un skaidras attiecības ar plānojuma formām - stūriem un atvērumiem, telpu proporcijām. Atsevišķas detaļas varbūt pārāk mazas, un noderētu paskaidrojuma pieraksti pie elementiem. Telpiski varētu būt ļoti interesanti.

made 03

Rūpīgi un precīzi mēbeļu izkārtojumi. Lai arī lietas izmēros novirzās (gultas par lielu, krēsli par mazu), taču pārsvarā visi zīmēti no augšas, izņemot dažus krēslus.

made 04

Ļoti jauki, ka ir pierakstīts klāt ar vārdiem, kas domāts. Ir veikti uzlabojumi pašai mājai (samazināts balkona logs un izveidotas durvis). Atsevišķas mēbeles zīmētas nevis no augšas, bet aksonometrijā.

made 05

Ir ievērots viendabīgs mērogs visā zīmējumā. Lai arī aksonometriskais zīmējums palīdz pazīt uzzīmēto lietu, tomēr plānā pareizāk būtu zīmēt skatā no augšas.

made 06

Krāsas un pieraksti ar bultiņām ir jauks grafiskais paņēmiens, kā paskaidrot savu domu. Lietām mainīgs mērogs (salīdziniet suni ar mazo gultiņu!), un atsevišķi elementi liekas pārāk lieli vai pārāk mazi.

made 07

Reālistisks un māksliniecisks pasniegums. Guļošais cilvēks ir labs atskaites elements, lai noteiktu izmērus. Daudzveidīgas un interesantas idejas, kā izmantot jumtus atpūtai. Drosmīgs mēģinājums ne tikai apmēbelēt telpu, bet arī paredzēt traucējošos elementus nojaukt.

 

kufo

Atbalsta Valsts Kultūrkapitāla fonds